TRAVSERVICE – GIVER DIG VIDEN OG NYHEDER OM TRAVSPORT I HELE VERDEN!

Nyheder


Find travservice på facebook

Dansk Travsports Centralforbund fylder 75 år

af | Nyheder

I dag er det 75 år siden Dansk Travsports Centralforbund blev stiftet – men jubilæet markeres ikke.

Af Kenn Erik Bech og Karsten Bønsdorf

Dansk Travsports Centralforbund, der den øverste myndighed inden for travsporten og som repræsenterer dansk travsport internationalt, fylder i dag 75 år.

Den officielle stiftelsesdag er ifølge de historiske annaler således den 21. maj 1942, men allerede i 1936 så forløberen for DTC dagens lys.

Her oprettedes den første centralorganisation for travsporten i Danmark. “Dansk Travsports Delegeretmøde” var navnet, og her mødtes de fire organisationer fra de fire eksisterende travbaner, der var i landet på det tidspunkt.

Her drøftedes forskellige fællesanliggender og flere fællesbestemmelser blev vedtaget.

Fra 1891 til 1922 var Det Danske Travselskab i Charlottenlund alene på den danske travsportsscene.

I 1922 stiftedes imidlertid i Tømmerup på Amager “Foreningen til den almindelige Hesteavls Fremme”, bedre kendt som Amager Travselskab, og en ny bane kom til i det store frie område ved Løjtegårdsvej på Amager.

1929 blev året, hvor travløbene på Jydsk Væddeløbsbane i Aarhus kom i faste rammer, og endelig kom Fyens Væddeløbsbane i Odense til i 1935.

Men selv om Det Danske Travselskab, forkortet til DTS, således havde fået en konkurrent og kollega i Københavns-området i 1922, og der lidt senere kom de to travbaner i provinsen til, så var det stadig Charlottenlund-selskabet, der stod for alt det overordnede administrative og sportslige arbejde og ansvar. Det var ikke holdbart, hverken på den ene eller anden måde.

I 1936 kom man i første omgang ikke rigtig videre med at etablere en fast overordnet central, og neutral, organisation for travsporten i Danmark. Det generelle hovedreglement blev dog i større og større grad suppleret af et særligt provinsreglement.

Banerne i Århus og Odense havde andre forudsætningerne end banerne på Charlottenlund og Amager, men i de kommende år blev der forhandlet hårdt for endelig at få oprettet en central organisation.

En af de store hurdler ved forhåndsforhandlingerne har uden tvivl været magtfordelingen. Hvordan skulle betalingen fordeles til den nye organisation, og ligeledes hvordan skulle stemmerne fordeles?

Desuden spørgsmålet om hvor meget den nye centrale organisation skulle bestemme i forhold til banerne?

Et spørgsmål der vel aldrig helt er blevet løst, en hård gordisk knude, der på en måde eksisterer den dag i dag.

Dansk Travsports Centralforbund er i vore dage blevet en mærkelig størrelse, idet flere af de arbejdsopgaver, der lå i forbundet, nu varetages af datterselskabet Dansk Hestevæddeløb ApS.

At bestyrelsen i Centralforbundet nu er på ikke færre end 11 personer, er en anden mærkelig størrelse.

På travsportshistorie.dk vil der inden for kort tid blive bragt en større artikel af Kenn Erik Bech og Henrik Berg i anledning af Dansk Travsports Centralforbunds 75 års Jubilæum.